Mozart-Orff-2024-nl

Zaterdag 15 juni 2024 om 20:00
La Badinerie, gemengd koor uit Louvain-la-Neuve & Friends,
nodigen u uit voor een uitzonderlijk concert

in de majestueuze Salle Henry Le Bœuf
in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel :

W. A. MOZART’s Requiem
en Carmina Burana van Carl ORFF

Georganiseerd ten voordele van
Solidarité Grands Froids
gevestigd
in Sint-Gillis.

of on 02/507.82.00
(ticketting van Bozar)

Solisten Rita Matos Alves sopraan, Aveline Monnoyer mezzosopraan, Berus Komarschela tenor, Samuel Namotte bariton en de 120 koorleden worden op keyboards begeleid door pianisten Mariano Ferrández en Bernard Guiot en door vijf percussionisten, onder de muzikale leiding van Laëndi.

Het Requiem de Wolfgang Amadeus Mozart wordt uitgevoerd in een aanvullende versie van Joseph Eybler, een goede vriend van Mozart, Franz Xaver Süßmayr, een jonge leerling van Mozart, en Robert Levin (1993), musicoloog aan de Universiteit van Harvard en specialist in Mozart’s werken.

De door Levin voorgestelde versie heeft de structuur van de orkestratie en de bijdragen van Süßmayr behouden, maar de orkestratie, stemvoering en andere instrumentale passages werden aangepast in een poging om de instrumentatie meer in overeenstemming te brengen met de Salzburgse praktijken.

Andere opvallende kenmerken zijn de integratie van de Amen-fuga na het Lacrimosa, een uitbreiding van de Osanna-fuga van Süßmayr, naar het voorbeeld van de Grote Mis in C-klein. De orkestratie van het Sanctus-Benedictus en het Agnus Dei, evenals de koorpartijen in Mozartiaanse stijl, zijn zeer overtuigend en trouw aan Mozarts gedachte :

« Hoewel ik de gewoonte heb om me altijd het ergste voor te stellen – omdat de dood strikt genomen het echte einddoel van ons leven is – ben ik in de afgelopen jaren zo vertrouwd geraakt met deze ware beste vriend van de mensheid, dat dit beeld me niet langer angst aanjaagt, maar me juist geruststelt en troost » !

De transpositie voor twee piano’s en pauken is geschreven door pianisten/componisten Raymond Alessandrini en Mariano Ferrandez.

De Carmina Burana van Carl Orff bestaan uit vierentwintig liederen, omlijst door een aanroeping aan Fortuna, de godin van het lot en het geluk. Ze zijn onderverdeeld in drie thematische hoofdstukken: de lente, de herberg en de liefde. Dit zijn de favoriete thema’s van de goliards en de vaganten, geestelijken die seculier zijn gebleven.

– De bucolische vrolijkheid van de lente wordt opgeroepen door een eenstemmige litanie, voordat de vreugdevolle roep van de liefde wordt gelanceerd door het luiden van klokken. De dialoog maakt plaats voor een dronken aanroeping aan de koningin van Engeland, waarschijnlijk Eleonora van Aquitanië, echtgenote van koning Hendrik II Plantagenet en opzetter van een van de beroemdste hoven uit het hoofse tijdperk.
– De theatrale geest van het tweede deel van het werk, getiteld In Taberna, in de herberg, is onstuimig: het begint met een satirische bekentenis en belijdt met ongebreideld plezier de “pravitas” of de verdorvenheid. Deze scène van feestvreugde culmineert in een opzwepend mannenkoor dat het genot van drinken viert met orgiastische uitbundigheid.
– In het derde deel, de “Cour d’amours”, wisselen geveinsde onschuld en verfijning elkaar af en vermengen ze zich, evenals amoureuze klaagzangen en de zoektocht naar liefde.
De reprise van O Fortuna aan het einde symboliseert het rad van het lot dat op zichzelf draait ; Orff had het in miniatuurvorm ontdekt in de Carmina Burana collectie.


 

 

Solidarité Grands Froids

Onze belangrijkste missie is om « daklozen te helpen een waardig leven te leiden ».

Mensen met morele, fysieke of sociale problemen helpen door geldinzamelingsacties te organiseren en materiële goederen uit te delen aan de behoeftigen.
De belangrijkste begunstigden van onze dagelijkse acties zijn de daklozen in de Brusselse regio: het hele jaar door ontvangen ze kleding, verzorgingsproducten, schoenen en toegang tot een « eerste hulp »-kliniek.
Er wordt speciale aandacht besteed aan kinderen en geïsoleerde vrouwen en aan de re-integratie van kansarmen.

Retour en haut