MOZART - ORFF
Meer dan 120 artiesten op het podium in een originele versie van het Requiem, voltooid door Levin, begeleid door 2 pianos/pauken, en de Carmina Burana, in een versie met 2 pianos/5 percussionisten.
Zaterdag 15 juni 2024
Paleis voor Schone Kunsten in Brussel
20:00
presenteert
Het Requiem en de Carmina Burana
Emoties en contrasterende ritmes.
Over het Evenement
Het grote koor van La Badinerie keert terug naar het prestigieuze podium van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel om twee grote werken, bij uitstek zeer verschillend, maar beiden met een grote muzikale en vocale intensiteit, te presenteren: het Requiem van W.A. MOZART en de Carmina Burana van Carl ORFF. Vier solisten en 120 koorzangers worden begeleid door twee pianisten en door het slagwerkensemble Pentagramme, onder de muzikale leiding van Laëndi. Deze geweldige avond wordt georganiseerd ten voordele van de vereniging Solidarité Grands Froids, die daklozen in de Brusselse regio helpt.
ROLVERDELING: LA BADINERIE & FRIENDS
Rita Matos Alves
sopraan
Aveline Monnoyer
Alt
Berus Komarschela
Tenor
Samuel Namotte
Bariton
Mariano Ferrandez
Bernard Guiot
Laëndi
Piano
Piano
Artistieke Leiding
La Badinerie
Gemengd Groot Koor Van Louvain-la-Neuve
Het Programma
Het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart wordt uitgevoerd in een aanvullende versie van Joseph Eybler, een goede vriend van Mozart, Franz Xaver Süßmayr, een jonge leerling van Mozart, en Robert Levin (1993), musicoloog aan de Universiteit van Harvard en specialist in Mozart’s werken.De transpositie voor twee piano's en pauken is ondertekend door de pianisten/componisten Raymond Alessandrini en Mariano Ferrandez. Deze interpretatie is een primeur in België!
Gebaseerd op een anoniem manuscript van de Goliards, rondzwervende dichters uit de 12e en 13e eeuw, worden de vierentwintig liederen van de cantate Carmina Burana van Carl Orff omlijst door een aanroeping tot Fortuna, de godin van het lot en het geluk. Ze zijn onderverdeeld in drie thematische hoofdsecties: de lente, de taverne en de liefde.De muziek van Carl Orff geeft op briljante wijze uitdrukking aan de vitale energie van de teksten, belast met opstand en parodie tegenover de hardheid van de middeleeuwse samenleving.
WIL JE HIER MEER OVER WETEN?
De bucolische vrolijkheid van de lente wordt opgeroepen door een eenstemmige litanie, voordat de vreugdevolle roep van de liefde wordt gelanceerd door het luiden van klokken. De dialoog maakt plaats voor een dronken aanroeping aan de koningin van Engeland, waarschijnlijk Eleonora van Aquitanië, echtgenote van koning Hendrik II Plantagenet en opzetter van een van de beroemdste hoven uit het hoofse tijdperk.
De theatrale geest van het tweede deel van het werk, getiteld In Taberna, in de herberg, is onstuimig: het begint met een satirische bekentenis en belijdt met ongebreideld plezier de “pravitas” of de verdorvenheid. Deze scène van feestvreugde culmineert in een opzwepend mannenkoor dat het genot van drinken viert met orgiastische uitbundigheid.
Het derde deel, het hof van de liefde, is een afwisseling en vermenging van geveinsde onschuld en verfijning, van amoureuze klaagzangen, en van een zoektocht naar de liefde.
De reprise van O Fortuna aan het einde symboliseert het rad van het lot dat op zichzelf draait; Orff had het ontdekt in de miniatuurvorm van de Carmina Burana collectie
De door Levin voorgestelde versie heeft de structuur van de orkestratie en de bijdragen van Süßmayr behouden, maar de orkestratie, stemvoering en andere instrumentale passages werden aangepast in een poging om de instrumentatie meer in overeenstemming te brengen met de Salzburgse praktijken.
Andere opvallende kenmerken zijn de integratie van de Amen-fuga na het Lacrimosa, een uitbreiding van de Osanna-fuga van Süßmayr, naar het voorbeeld van de Grote Mis in C-klein. De orkestratie van het Sanctus-Benedictus en het Agnus Dei, evenals de koorpartijen in Mozartiaanse stijl, zijn zeer overtuigend en trouw aan Mozarts gedachte.
Hoewel ik de gewoonte heb om me altijd het ergste voor te stellen - omdat de dood strikt genomen het echte einddoel van ons leven is - ben ik in de afgelopen jaren zo vertrouwd geraakt met deze ware beste vriend van de mensheid, dat dit beeld me niet langer angst aanjaagt, maar me juist geruststelt en troost!
vidEo's
FOTOGALERIJ
Een concert integraal ten voordele van Solidarité Grands Froids
Onze belangrijkste missie is om "daklozen te helpen een waardig leven te leiden".
Mensen met morele, fysieke of sociale problemen helpen door geldinzamelingsacties te organiseren en materiële goederen uit te delen aan de behoeftigen.
De belangrijkste begunstigden van onze dagelijkse acties zijn de daklozen in de Brusselse regio: het hele jaar door ontvangen ze kleding, verzorgingsproducten, schoenen en toegang tot een "eerste hulp"-kliniek.
Er wordt speciale aandacht besteed aan kinderen en geïsoleerde vrouwen en aan de re-integratie van kansarmen.
ONZE PARTNERS
NEEM DEEL AAN
DIT EVENEMENT
Paleis voor Schone Kunsten in Brussel
Zaterdag 15 juni 2024 om 20:00